“Nauczyciel i przedszkolak w świecie TIK” - projekt edukacyjny

Zagadnienie wykorzystywania nowych technologii przez dzieci jest tematem coraz bardziej popularnym. Wykorzystywanie TIK jest rekomendowane w programach nauczania i wychowania przedszkolnego, wspomagając proces nauczania i wspierając twórcze działania dzieci. TIK, wspomagając rozwój bardzo różnych kompetencji, stymulują dziecko szczególnie w kontekście rozwoju umiejętności uczenia się.

Z myślą o tym powstał Ogólnopolski Projekt Edukacyjny pt. “Nauczyciel i przedszkolak w świecie TIK”. Chcemy pokazać jak można połączyć wykorzystanie nowoczesnych technologii z działaniami, które wykonują dzieci codziennie w ramach zajęć przedszkolnych, jak sprawić, że zajęcia będą dla nich ciekawsze, jak rozwijać u dzieci samodzielność, jak rozbudzać u dzieci motywację do działania oraz jak kształtować umiejętności planowania działań. Ważne dla nas jest także pokazanie dzieciom, że czas, który wykorzystują w domu korzystając z komputera i internetu można wykorzystać w ciekawszy sposób niż tylko granie w gry komputerowe. Proponowane przez nas programy i aplikacje są proste, a zarazem bardzo użyteczne i praktyczne. Pragniemy także, wskazać nauczycielom programy lub aplikacje, które można wykorzystać w codziennej pracy, aby uatrakcyjnić zajęcia, ale także wzbogacić swój warsztat pracy o nowe umiejętności.

Realizacja programu wpisuje się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2022/2023 tj.

- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.