"Po pierwsze - Bezpieczeństwo!"

         Bezpieczeństwo to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Zapewnienie daje harmonię i spokój egzystencji każdego z nas. Każdorazowe zachwianie, budzi lęk i obawy. Priorytetem polityki edukacji państwa jest ochrona bezpieczeństwa przedszkolaka, ucznia, studenta. W budowaniu bezpiecznej przestrzeni – przyjaznego, bezpiecznego przedszkola powinni uczestniczyć nauczyciele, dzieci - wychowankowie, jak i rodzice. Rolą nauczyciela jest kierowanie dzieckiem tak, aby w pełni wykorzystując naturalne predyspozycje – ciekawość, aktywność, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia będzie wyposażenie dziecka w wiedze niezbędną do ochrony zdrowia i życia.

Obecnie, już od najmłodszych lat jesteśmy narażeni na szereg zagrożeń, największe to zagrożenia płynące z Internetu i telewizji czy nawet telefonów komórkowych. To one zaburzają psychikę człowieka, jeśli nie są właściwe określone proporcje. Świadomość wyboru tego co dobre, co uczy, rozwija, a przede wszystkim nie krzywdzi siebie i co najważniejsze innych. Cyberprzemoc coraz więcej jest zauważalna już w wieku przedszkolnym, przykładem jest choćby zabawa w „zabijanie”. Brak kontroli rodzica nad dzieckiem sprawia, iż staje się ono łatwą „bronią” do manipulowania. To od dorosłych dziecko powinno uzyskać bezcenne rady chroniące od zła. Bardzo ważne jest uwrażliwienie na zagrożenie dla zdrowia i życia, którego utrata może być wszędzie np., przechodzenie przez jezdnię, gotowanie obiadu. Niezwykle istotne jest, aby móc pomóc nie tylko sobie, ale i innym.

 

Zakres innowacji

Innowacja pedagogiczna obejmować będzie tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu u dziecka poczucia bezpieczeństwa, a także zapoznanie go i nauką radzenia sobie w sytuacji zagrożenia. Realizacja innowacji będzie dopasowana do realizowanych tematów tygodniowych w przedszkolu, urozmaicona o spotkania z gośćmi, zajęcia praktyczne, warsztaty, filmiki, prezentacje multimedialne i wycieczki. Dodatkowo w II semestrze zostanie wdrożony projekt eTwinning „I am safe”, który pokaże jak radzą sobie dzieci w innych przedszkolach w sytuacji zagrożenia i  w jaki sposób dbają o bezpieczeństwo swoje i innych. Wspólna integracja i wymiana doświadczeń gwarantem osiągnięcia celu – Po pierwsze - Bezpieczeństwo!

 

Cechy  innowacji.

  • systematyczność i celowość podejmowanych działań,
  • opracowanie planu działań, który uwzględnia wiek, możliwości i zainteresowania dzieci,
  • zintegrowanie innowacji z realizacją treści wynikających z programu wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • zintegrowanie innowacji z realizacją zadań zawartych w projekcie eTwinning „I am safe”.

 

Cel główny innowacji.

Głównym celem innowacji jest poprawa bezpieczeństwa oraz kształtowanie dla członków danej społeczności lokalnej przestrzeni. To też okazja do działań wspólnych z rodzicami i ze społecznością lokalną. Głównym też dobrem wspólnym jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu bezpieczeństwa (pierwsza pomoc, bezpieczeństwo w sieci, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ograniczone zaufanie w kontaktach z nieznajomymi itp.).

 

Cele szczegółowe innowacji.

- zapewnienie bezpiecznego startu w podróży najmłodszym użytkownikom  ruchu drogowego,

- poprawienie wizerunku policji i straży oraz wzrost poziomu zaufania społecznego do tych służb, na rzecz poprawy bezpieczeństwa,

- umocnienie współpracy oraz integracja organizacji pozarządowych i innych instytucji zaangażowanych w sprawę poprawy bezpieczeństwa,

- podniesienie rangi wychowania komunikacyjnego w przedszkolu oraz uświadomienie najmłodszym uczestnikom ruchu drogowego czyhających niebezpieczeństw na drodze,

- wyeliminowanie zagrożeń i zdarzeń drogowych z udziałem dzieci oraz uświadomienie rodzicom zagrożeń, jakie mogą spotkać dzieci w ruchu drogowym,

- zagospodarowanie wolnego czasu społeczności lokalnej w sposób pożyteczny i edukacyjny poprzez włączenie w ich działania projektowe,

- uwrażliwienie na potrzebę ochrony życia i zdrowia własnego i kolegów,

- stworzenie okazji do poznania przez dzieci własnych reakcji w różnych sytuacjach (rozumienie powagi sytuacji),

- ukazywanie sposobów rozwiązywania problemów w sytuacjach niebezpiecznych i wyuczenie postawy ich sygnalizowania,

- prowokowanie do wypowiedzi, kreowanie myślenia przyczynowo – skutkowego.