-
Lokalizacja
Innowacja pedagogiczna "Zabawy z Logusiem"
Charakterystyka innowacji pedagogicznej
Innowacja pedagogiczna została stworzona na potrzeby naszej placówki w trosce o prawidłowy rozwój społeczny, intelektualny i emocjonalny dzieci przedszkolnych. Potrzeba jej stworzenia wynikła z wysokiej skali zjawiska wyżej opisanych problemów.
W naszym przedszkolu tylko dzieci 5 i 6 – letnie są objęte programem profilaktyki logopedycznej, mają również dostęp do indywidualnej terapii logopedycznej. Podczas zajęć profilaktycznych i terapeutycznych pracuje się nad każdą sferą związaną z rozwojem mowy: usprawniany jest słuch fonematyczny, rozwijane poczucie rytmu, kształcona jest percepcja słuchowa
i wzrokowa, pamięć, motoryka duża i mała, pracuje się nad rozwojem słownictwa biernego i czynnego, wdraża się dzieci do wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym, gramatycznym, leksykalnym. Sprawności te rozwijane są również w toku codziennych zajęć w grupach. Innowacja pedagogiczna w dziedzinie logopedii będzie koncentrowała się jednak na wybranej sferze związanej z rozwojem mowy, mianowicie na usprawnianiu motoryki artykulacyjnej, poszerzając ją o ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz logorytmiczne w grupie dzieci 3, 4 - letnich.
Założeniem innowacji są krótkie, lecz regularnie wykonywane, codzienne ćwiczenia logopedyczne prowadzone w formie zabawy.
W czasie realizacji programu „Zabawy z Logusiem” nacisk będzie położony na stymulację sfer:
- aparatu artykulacyjnego
- aparatu oddechowego
- aparatu fonacyjnego.
Ćwiczenia rozwijające oraz korelujące pracę w. w. sfer będą opracowywane raz na tydzień dla grupy 3,4 - latków i dostosowane tematycznie do aktualnie realizowanego programu przedszkolnego. Zabawy logopedyczne będą nawiązywały do słów poznawanej piosenki, wierszyka lub opowiadania. Ćwiczenia te będą nie tylko usprawniały buzie i języki dzieci, ale będą również stanowiły utrwalenie przyswajanych treści oraz urozmaicały codzienne zajęcia.
Cele innowacji pedagogicznej
Wszelkie działania terapeutyczne wymagają sprecyzowania celów, dzięki którym są ukierunkowane i sprzyjają osiąganiu zamierzonych efektów. Program ten zakłada realizację celów ogólnych i szczegółowych w odniesieniu do dzieci, logopedy, nauczycieli i rodziców.
Poniższy program jest zatem pełnym programem stymulacji rozwoju jednej z najważniejszych umiejętności człowieka – umiejętności porozumiewania się z otoczeniem. Pragnę zaznaczyć, że im wcześniej rozpoczniemy stymulację rozwoju mowy – w trzecim i czwartym roku życia dziecka, tym efekty tych działań będą lepsze.
Cel ogólny:
Wspomaganie edukacji językowej dziecka, rozbudzanie aktywności słownej, rozwijanie sprawności związanych z komunikacją językową.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie narządów mowy: usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego
- wyrabianie prawidłowego oddechu dla mowy
- wydłużanie fazy wydechowej
- poprawa fonacji
- kształtowanie nawyku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej
w pozycji spoczynkowej - utrwalanie prawidłowego połykania
- rozwój korelacji układów oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego
- zwrócenie uwagi na pozawerbalne składniki wypowiedzi: mimikę, gest,
- zwrócenie uwagi na prozodię wypowiedzi (ton głosu, rytm, intonacja, wysokość dźwięków mowy)
- likwidowanie błędów i wad wymowy
- wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu
W realizacji tak złożonych celów działania pedagogicznego celowa będzie współpraca logopedy, nauczycieli oraz rodziców.
Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji pedagogicznej
- Rozbudzenie u dziecka zainteresowania ćwiczeniami logopedycznymi
- Poprawa wymowy
- Usprawnienie pracy narządów mowy
- Nabycie umiejętności stosowania ćwiczeń artykulacyjnych, fonacyjnych
i oddechowych - Usprawnienie słuchu fonemowego
Proponowany program ma w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić do usprawnienia nieprawidłowości rozwoju językowego, a mianowicie:
- wykształcenia postawy komunikacyjnej,
- usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
- utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego,
- usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia).