Innowacja pedagogiczna "Zabawy z Logusiem"

Charakterystyka  innowacji  pedagogicznej

Innowacja pedagogiczna została stworzona na potrzeby naszej placówki w trosce o prawidłowy rozwój społeczny, intelektualny i emocjonalny dzieci przedszkolnych. Potrzeba jej stworzenia wynikła z wysokiej skali zjawiska wyżej opisanych problemów.

W naszym przedszkolu tylko dzieci 5 i 6 – letnie są objęte programem profilaktyki logopedycznej, mają również dostęp do indywidualnej terapii logopedycznej. Podczas zajęć profilaktycznych i terapeutycznych pracuje się nad każdą sferą związaną z rozwojem mowy: usprawniany jest słuch fonematyczny, rozwijane poczucie rytmu, kształcona jest percepcja słuchowa
i wzrokowa, pamięć, motoryka duża i mała, pracuje się nad rozwojem słownictwa biernego i czynnego, wdraża się dzieci do wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym, gramatycznym, leksykalnym. Sprawności te rozwijane są również w toku codziennych zajęć w grupach. Innowacja pedagogiczna w dziedzinie logopedii będzie koncentrowała się jednak na wybranej sferze związanej z rozwojem mowy, mianowicie na usprawnianiu motoryki artykulacyjnej, poszerzając ją o ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz logorytmiczne w grupie dzieci 3, 4 - letnich.

Założeniem innowacji są krótkie, lecz regularnie wykonywane, codzienne ćwiczenia logopedyczne prowadzone w formie zabawy.

W czasie realizacji programu „Zabawy z Logusiem” nacisk będzie położony na stymulację sfer:

  • aparatu artykulacyjnego
  • aparatu oddechowego
  • aparatu fonacyjnego.

Ćwiczenia rozwijające oraz korelujące pracę w. w. sfer będą opracowywane raz na tydzień dla grupy 3,4 - latków i dostosowane tematycznie do aktualnie realizowanego programu przedszkolnego. Zabawy logopedyczne będą nawiązywały do słów poznawanej piosenki, wierszyka lub opowiadania. Ćwiczenia te będą nie tylko usprawniały buzie i języki dzieci, ale będą również stanowiły utrwalenie przyswajanych treści oraz urozmaicały codzienne zajęcia.

 

Cele innowacji pedagogicznej

Wszelkie działania terapeutyczne wymagają sprecyzowania celów, dzięki którym są ukierunkowane i sprzyjają osiąganiu zamierzonych efektów. Program ten zakłada realizację celów ogólnych i szczegółowych w odniesieniu do dzieci, logopedy, nauczycieli i rodziców.

Poniższy program jest zatem pełnym programem stymulacji  rozwoju jednej z najważniejszych umiejętności człowieka – umiejętności porozumiewania się z otoczeniem. Pragnę zaznaczyć, że im wcześniej rozpoczniemy stymulację rozwoju mowy – w trzecim i czwartym roku życia dziecka, tym efekty tych działań będą lepsze.

Cel ogólny:

Wspomaganie edukacji językowej dziecka, rozbudzanie aktywności słownej, rozwijanie sprawności związanych z komunikacją językową.

 

Cele szczegółowe:

  • usprawnianie narządów mowy: usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego
  • wyrabianie prawidłowego oddechu dla mowy
  • wydłużanie fazy wydechowej
  • poprawa fonacji
  • kształtowanie nawyku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej
    w pozycji spoczynkowej
  • utrwalanie prawidłowego połykania
  • rozwój korelacji układów oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego
  • zwrócenie uwagi na pozawerbalne składniki wypowiedzi: mimikę, gest,
  • zwrócenie uwagi na prozodię wypowiedzi (ton głosu, rytm, intonacja, wysokość dźwięków mowy)
  • likwidowanie błędów i wad wymowy
  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu

 W realizacji tak złożonych celów działania pedagogicznego celowa będzie współpraca logopedy, nauczycieli oraz rodziców.

 

Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji pedagogicznej

  • Rozbudzenie u dziecka zainteresowania ćwiczeniami logopedycznymi
  • Poprawa wymowy
  • Usprawnienie pracy narządów mowy
  • Nabycie umiejętności stosowania ćwiczeń artykulacyjnych, fonacyjnych
    i oddechowych
  • Usprawnienie słuchu fonemowego

Proponowany program ma w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić do usprawnienia nieprawidłowości rozwoju językowego, a mianowicie:

  • wykształcenia postawy komunikacyjnej,
  • usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
  • utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego,
  • usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia).