Moduł II Międzynarodowego Projektu Magiczna Moc Czytania Bajek

„Magiczna moc bajek” czyli 

Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni

Projekt jest odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2019/2020

oraz założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego

 

I. Krótki opis Projektu

„Dawno, dawno temu, za siedmioma górami za siedmioma lasami…”, - zapewne wszyscy pamiętamy te słowa, napawające radością i ciekawością, za nimi, bowiem zawsze kryła się fascynująca opowieść. Niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych. Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.

Mądre książki są też nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, stąd musi ją wzbudzid nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania. Dlatego jednym z zadań przedszkola jest m.in. rozbudzenie zainteresowań czytelniczych. Poprzez utożsamienie się z bohaterem, dzieci są w stanie przepracowad różne, trudne dla siebie sytuacje, poradzić sobie z przykrymi emocjami. Nabywają nowych umiejętności społecznych i emocjonalnych, łatwiej im identyfikować swoje przeżycia. Czytanie uczy odróżniania dobra od zła, dostarcza pozytywnych wzorców, wpływa na rozwój uczuć i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów.

„Czym chleb dla ciała tym, baśń dla duszy ”, - tymi słowami można podsumować rolę baśni w wychowaniu dziecka. Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwośd. Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję.

Inspiracją do napisania Projektu stały się książki Ireny Koźmioskiej i Elżbiety Olszewskiej pt. „Z dzieckiem w świat wartości” oraz „Wychowanie przez czytanie”.

 

1. Cele ogólne

Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.

 

2. Cele szczegółowe

  • Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
  • Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
  • Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych.
  • Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
  • Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
  • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
  • Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
  • Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych

 

 "Kto to jest przyjaciel?"

  • Seans filmowy "Kubuś Puchatek" rozmowa dotycząca przyjaźni, teatrzyk o przyjaźni w wykonaniu dzieci;
  • "Kwiat przyjaźni"  rozmowa dotycząca kim jest przyjaciel, wspólnie wykonanie pracy plastycznej
  • "Puchatek szuka przyjaciela" zabawy sportowe w parach z przyjacielem, taniec z balonami, układanie wspólnie puzzli, wspólny rysunek, taniec na chuście, łowienie rybek, wspólne czytanie książki
  • "Prosiaczek na drzewie" czytanie bajki, wyszukiwanie sposobów na uratowanie małego przyjaciela
  • "Z przyjacielem na koniec świata!" przyjacielskie podchody z Oddziałem Misie