-
Lokalizacja
Moduł II Międzynarodowego Projektu Magiczna Moc Czytania Bajek
„Magiczna moc bajek” czyli
Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni
Projekt jest odpowiedzią na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2019/2020
oraz założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego
I. Krótki opis Projektu
„Dawno, dawno temu, za siedmioma górami za siedmioma lasami…”, - zapewne wszyscy pamiętamy te słowa, napawające radością i ciekawością, za nimi, bowiem zawsze kryła się fascynująca opowieść. Niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych. Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.
Mądre książki są też nośnikami ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, stąd musi ją wzbudzid nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania. Dlatego jednym z zadań przedszkola jest m.in. rozbudzenie zainteresowań czytelniczych. Poprzez utożsamienie się z bohaterem, dzieci są w stanie przepracowad różne, trudne dla siebie sytuacje, poradzić sobie z przykrymi emocjami. Nabywają nowych umiejętności społecznych i emocjonalnych, łatwiej im identyfikować swoje przeżycia. Czytanie uczy odróżniania dobra od zła, dostarcza pozytywnych wzorców, wpływa na rozwój uczuć i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów.
„Czym chleb dla ciała tym, baśń dla duszy ”, - tymi słowami można podsumować rolę baśni w wychowaniu dziecka. Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwośd. Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję.
Inspiracją do napisania Projektu stały się książki Ireny Koźmioskiej i Elżbiety Olszewskiej pt. „Z dzieckiem w świat wartości” oraz „Wychowanie przez czytanie”.
1. Cele ogólne
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
2. Cele szczegółowe
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych.
- Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
- Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
- Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych
"Kto to jest przyjaciel?"
- Seans filmowy "Kubuś Puchatek" rozmowa dotycząca przyjaźni, teatrzyk o przyjaźni w wykonaniu dzieci;
- "Kwiat przyjaźni" rozmowa dotycząca kim jest przyjaciel, wspólnie wykonanie pracy plastycznej
- "Puchatek szuka przyjaciela" zabawy sportowe w parach z przyjacielem, taniec z balonami, układanie wspólnie puzzli, wspólny rysunek, taniec na chuście, łowienie rybek, wspólne czytanie książki
- "Prosiaczek na drzewie" czytanie bajki, wyszukiwanie sposobów na uratowanie małego przyjaciela
- "Z przyjacielem na koniec świata!" przyjacielskie podchody z Oddziałem Misie