Program adaptacyjny "Jestem sobie przedszkolaczek"

"Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć,
nauczyłem się w przedszkolu
–  o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi,
patrzeć , odczuwać, myśleć, marzyć  
i wyobrazić sobie lepszy świat…"

                                                        Robert Fulghum

     Moment przekroczenia przez dziecko 3 – letnie progu przedszkola jest nadzwyczaj trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i nauczycieli. Z tego względu szczególną uwagę należy poświęcić procesowi przystosowania się dzieci do instytucji wychowania zbiorowego, jaką jest przedszkole.

     Dziecko wstępujące do przedszkola musi przystosować się nie tylko do nauczycieli czy pracowników przedszkola, ale i do warunków nowego otoczenia. W tym oczywiście nowym rozkładem dnia i nowej pozycji społecznej, innej niż w rodzinie.  U wielu dzieci wywołuje to sytuację stresową – lęk, złość, upór, gniew, które często przenoszą na pracowników przedszkola, rodziców lub inne dzieci. Większość przystosowuje się dość szybko do nowej sytuacji, ale u innych okres adaptacji trwa bardzo długo. Bywają i takie, które nigdy nie adoptują się do warunków przedszkolnych.

     W związku z powyższym, aby okres adaptacji przebiegał sprawnie i trwał jak najkrócej, musi istnieć ścisła współpraca między rodzicami i pracownikami przedszkola. Współpraca ta powinna być przemyślana, zorganizowana, oparta na ustalonych zasadach i mająca na celu osiągnięcie określonych efektów. Program został opracowany, jako system działań organizacyjnych i pedagogicznych, oparty na wiedzy o dziecku oraz na oczekiwaniach przedszkola, rodziców i nauczycieli w celu stworzenia dzieciom łagodnego startu  w przedszkolu oraz wytworzenia serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania  do naszego przedszkola.


Cel główny programu :

      Tworzenie optymalnych warunków dla łatwiejszej adaptacji dziecka w przedszkolu.


 Cele ogólne programu

      Zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa dzieci podczas adaptacji w przedszkolu

      Eliminowanie stresu adaptacyjnego


Cele szczegółowe programu skierowane są zarówno w stosunku do dzieci, jak i ich rodziców:


DZIECI:
• Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole.
• Zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami.
• Poznanie nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
• Poznanie sal i otoczenia przedszkola.
• Udział w zabawach i zajęciach rozwijających świadomość poczucia przynależności do danej grupy społecznej.
• Wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych.
• Wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.
• Nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości.

RODZICE:
• Obniżenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola,
• Poznanie przez rodziców nauczycieli prowadzących grupę oraz personelu przedszkola.
• Zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami przedszkola.
• Uwrażliwienie rodziców na sytuacje trudne, spotykane przez dziecko w przedszkolu.
• Integracja dzieci i rodziców między sobą.
• Zaproszenie rodziców do współpracy z nauczycielkami, budowanie wzajemnej więzi między nauczycielkami, a rodzicami i dziećmi, opartej na zaufaniu.